Det där med kosttillskott.

 
 

kosttillskott

Bilder från Pinterest

 
 

Fick en fråga häromdagen på bloggen kring kosttillskott; vad jag använder, hur, när och varför. Tänkte jag skulle berätta lite om det.

 

Jag är ju utbildad och examinerad hälsocoach. Alla som gått någon form av utbildning i läran kost har en bra grund och uppfattning om näringsämnen, vitaminer, mineraler och så vidare. Sättet man ser på kosten kan däremot variera ganska kraftigt. De som enbart är utbildade till Personliga Tränare (alltså inte läst näringslära) samt människor med intresse för kost men ingen utbildning stirrar sig ofta ganska blinda på fördelningen av kalorier. Fett, protein och kolhydrater – de så kallade makronäringsämnena. Dessa tre saker kretsar matintaget kring och framförallt hos män som tränar finns det en oerhörd fascination kring protein. Mängden protein en man får i sig tycks uppta oerhört mycket tankeverksamhet och detta var grunden till den idag enorma världen av kosttillskott. Motsvarigheten för kvinnor skulle jag säga är fett – detta lägger många fokus på och vill undvika/äta mer av och så vidare. De senaste åren har också en ganska skev bild av kolhydrater framkommit och allt fler väljer bort kolhydrater som om det vore pesten själv.

Ovanstående beteende är ganska naturligt och vanligt förekommande idag. Inte minst i alla media ser vi ofantligt många artiklar som rör dessa ämnen och med handen på hjärtat: det är inte så konstigt att man blir påverkad. Har man ingen utbildning i ett visst ämne så suger man åt sig all information som är lättillgänglig (i detta fall media och sociala medier) och detta blir då en sanning för många.

 

Jag, som läst näringslära fick tidigt en oerhörd fascination för vitaminer och mineraler. Jag bryr mig ärligt talat inte särskilt mycket om fördelningen fett, kolhydrater, protein. Genom en allsidig och varierad kost så får man i sig en jämn fördelning av dessa och behöver inte lägga varesig tid eller kraft åt att tänka på det. Visst finns det individuella skillnader; du kanske inte mår bra – rent kroppslig, av för mycket kolhydrater/fett/protein. Att TESTA SIG FRAM har jag skrivit om innan och ingen annan kan din kropp lika bra som du. Så att testa sig fram är A och O. Hur som helst; åter till vitaminerna.

 

mat 002

Fisk och skaldjurssoppa

 

Ända sedan jag gick utbildningen har jag intresserat mig för vitaminerna och mineralerna. De är dessa som påverkar hur din vardag ser ut; är du ofta sjuk/förkyld? är du ofta trött och orkeslös? har du mycket eksem eller andra utslag? Bristen av olika näringsämnen kan vara en orsak till dessa symptom och därför tycker jag det är så oerhört intressant. Vi blir vad vi äter. Genom en allsidig och varierad kost som innehåller mycket frukt, grönt, fisk, nyttiga fettsyror och mineraler håller du dig pigg, frisk och på gott humör. Av denna anledning har jag alltid fokuserat mycket på frukt och grönt vid mina måltider. Jag är oerhört noga med att få i mig så mycket frukt och grönt som möjligt – och då gärna i olika format och i varierad utsträckning. När många går och handlar mat baserar de ofta handlingen på val av protein. Till exempel väljer de proteinet som basråvaran och baserar hela måltiden efter det. Det kan exempelvis handla om att man går in i butiken och tänker: kyckling köttfärs, lax. Och sedan baserar man alla andra inköp på dessa. Jag däremot tänker ofta grönsaker först. Vad är jag sugen på för grönt? Vad var det längesedan jag åt och hur kan jag kombinera det gröna på tallriken och matcha resten av innehållet?

 

Genom att tänka så äter jag väldigt allsidigt gällande det gröna på tallriken. Ena dagen kanske det blir rotfrukter i ugn, andra dagen grönkål med citron, tredje dagen bönor med tomat, rödlök och olivolja. Gott, nyttigt, roligt och varierande. Många svenskar idag baserar ju sin handling på protein (ovan nämnt) och sedan tänker dom för att fylla ut med grönt ”Vi kör bara lite sallad till”. Denna sallad består sedan väldigt ofta av isbergssallad, tomat, gurka och majs. I mina ögon: en sallad fylld av vatten, socker och inga vitaminer. Visst: är tomaterna odlade och solmogna från Sverige är de väldigt nyttiga. Men ofta transporteras de gröna och innehåller nästan inga vitaminer eller näringsämnen alls. Välj istället mörkgröna bladgrönsaker, olika sorters kål, rotfrukter och bönor som bas till din sallad.

Beteendet ovan har lett till brist av vitaminer och mineraler hos många idag. Det och i kombination med den hälso-hets som pågår i sociala medier har gjort att branschen för kosttillskott verkligen exploderas. Det görs stora förpackningar med proteinpulver för hormonstinna, unga män. Det görs rosa flaskor och vitamintillskott för att locka kvinnor. D-vitamin tabletter för att råda bot på småbarnsmammors trötthet och mycket mycket mer.

 

mat 001

Proteinpannkakor med kvarg och hallon.

 

Vad jag tycker: Vi klarar oss (i de flesta fall) väldigt bra utan kosttillskott. Äter du, som jag nämner ovan, allsidigt och varierat får du ofta i dig de ämnen som du behöver. Om inte din läkare ordinerat annat (p.g.a. brister) så är mitt råd att börja se över din dagliga kost. Är det något du kan ändra, variera, förnya? Börja med det och ta sedan hjälp av kosttillskott om du känner att det behövs.

 

Hur som helst. Även om jag inte är en förespråkare för kosttillskott finns det ändå två saker som jag använder. Proteinpulver och aminosyror.

Proteinpulver – detta kosttillskott använder jag mig av för att litegrann öka proteinmängden i vissa måltider. Exempelvis så blandar jag en skopa proteinpulver i havregrynsgröten på morgonen eller i den naturella yoghurten. Dels för att öka proteinmängden som jag sa men framförallt för att det blir SÅ mycket godare. Jag har, under många år inte kunnat använda mig av rent proteinpulver då jag fått väldiga magsmärtor (överkänslighet mot protein tycks ligga bakom). Men kaseinpulver verkar snällare mot magen så det är inga problem. Pulvret blandar jag som sagt i gröten, yoghurten och i smeten till bananpannkakorna. Lite roligare, mer proteinrikt och godare. Baksidan: nästan alla proteinpulver innehåller artificiella sötningsmedel – ett ämne jag vill undvika men det tycks vara omöjligt i dagsläget. Så en shout out till alla tillverkare där ute: går det att använda naturliga smaker och sötningsmedel istället?

Aminosyror – detta använder jag helt enkelt för att det är gott. Enligt ”fakta” så sägs aminosyror stimulera muskeltillväxt, vara prestationshöjande och motverka mental trötthet. Om det stämmer? Nja det vet jag inte. Men ibland om jag ska köra ett riktigt tungt pass ”unnar” jag mig lite aminosyror i vattenflaskan och då känns det som att dricka flädersaft och passet blir lite roligare. Jag dricker aminosyror kanske 3-4 gånger i månaden så är ingen storförbrukare direkt. Brukar köpa den HÄR sorten.

 
 

Ja, det var lite tankar och idéer kring det här med kosttillskott. Just kost och träning är något jag skulle kunna prata i timtal om och rasera såväl fördomar som nya råd och rön. Men för att inte inlägget ska ta en timme för er att läsa igenom stoppar jag här och så får ni hellre ställa frågor om ni har det ♥

 
 
signatur
 
 

Rekommenderade inlägg

1 kommentar till “Det där med kosttillskott.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *