En dag på jobbet.

 
 
work

Bilder från Pinterest.

 
 

Jag får ofta frågor kring hur en vanlig arbetsdag för mig ser ut. Tänkte sätta rubriken ”en vanlig dag på jobbet” till detta inlägg men ingen dag är den andra lik så därför strök jag ordet ”vanlig” ur meningen. Mitt jobb är väldigt varierande och som chefredaktör för Bröllopsmagasinet ingår en rad olika arbetsuppgifter och varierande tempo under årets gång. Magasinet trycks ju 2ggr/år och många (inklusive jag själv) blir förvånade i början när jag berättar att jag arbetar typ 150%. Kan man verkligen göra det med ”bara” 2 utgåvor/år. Svaret är JA. För i mitt arbete ingår (utöver magasinet) även en hel del andra arbetsuppgifter. Jag ska förklara lite kort kring mina ansvarsområden.

 

  1. Vara chefredaktör för Bröllopsmagasinet. I den här delen av mitt arbete (som utgör den största delen) ansvarar jag för allt redaktionellt material i magasinet. Varje magasin består av ca 350 sidor och utöver att vara chefredaktör för det svenska Bröllopsmagasinet ansvarar jag även för magasinet i Norge, Danmark och Finland (alltså ca 4×350 sidor – det blir en del…). Innehållet i varje magasin är till ca 50% likadant i de olika länderna medan resterande 50% skiljer sig åt. Inför varje nummer planerar jag det redaktionella innehållet – jag skriver artikelbeställningar och kontaktar såväl journalister som fotografer i alla fyra länderna. Skriver avtal med dem och kommer överens kring innehållet. De texter jag inte beställer skriver jag själv (vilket från gång till gång kan utgöra en ganska stor del).
    Till varje nummer fotograferar vi även bröllopsmode (så kallade ”fotoserier” eller ”editorials”). Dessa ansvarar jag för och vi gör ca 4-6 fotograferingar/år. Dessa äger ofta rum på fantastiska destinationer (ofta utomlands) och det kräver väldigt mycket planering. Kläder, fotograf, stylist, modeller, MuA, plats, flyg. Allt ska bokas och passa in i ett hektiskt schema. Detta ansvarar jag för och medverkar alltid på dessa editorials i rollen som ”projektledare”. När alla texter är klara hjälper jag även vårt produktionsteam till viss del med layout och bilder.
  2. Ansvarig redaktör för Nordic Bridal. Detta är vårt B2B-magasin som vi sänder ut till ALLA bröllopsbutiker i hela Norden. Magasinet är på ca 100 sidor och här skrivs alla texter av mig. Dessa översätts sedan till de olika nordiska språken och utöver att ansvara för det redaktionella materialet ritar jag även layout och hjälper till vid produktion. Denna tidning gör vi 2 ggr/år.
  3. Ansvarig för webb och sociala medier. Detta är egentligen en heltidstjänst men på grund av sjukskrivning och annat i företaget har jag fått rycka in och är tillsammans med vår produktionschef högst ansvariga för webb. Det innebär utveckling av hemsidorna, underhåll och publicerande av artiklar och reportage (återigen: på alla 4 språk). Denna tjänsten innebär en hel del utvecklingsfrågor tillsammans med en IT-firma som ansvarar för hemsidans plattform. Håller även i uppdatering av sociala medier så som Facebook och Instagram. Webb är ju en plattform som ständigt måste uppdateras för att vara aktuell. Här håller jag tummarna för att vi snart kan hitta en duktig webbredaktör och anställa som kan avlasta mig i mitt arbete. Jag hinner helt enkelt inte med.
  4. Mässor. Utöver att medverka på både inköps- och konsumentmässor runt om i Norden/Europa håller vi även i egna mässor. Störst är en inköpsmässa för brudbutiker i Norden som sker 1 gång/år. Till denna ansvarar jag för PR-material, hotellbokningar och andra administrativa ting.
  5. Nyhetsbrev. Vi sänder ut nyhetsbrev både till annonsörer och till tidningens läsare. Dessa producerar jag, översätter på olika språk med hjälp av duktiga medarbetare och ser till att skicka ut.

 

Ovanpå detta tillkommer även interna och externa möten där jag informerar personalen, utvecklar nya produkter och gör spännande samarbeten. Även en rad workshops har jag varit med och startat (bland annat för bröllopsfotografer). Jag producerar (tillsammans med produktionsteamet) även en del PDF:er och annat material till våra säljare så att de har rätt information. Även en hel del engelska press-releaser från olika märken sköter jag översättning för.

Och såklart mailen, får ca 150 mail/dag som jag går igenom.

 
 

Som ni märker så ingår det en hel del arbetsuppgifter (och ansvar) i tjänsten som Chefredaktör. Som sagt så siktar jag på lite avlastning inom rimlig tid i form av en Webbredaktör, men annars gillar jag variationen. Ingen dag är den andra lik och ena dagen kan jag ägna åt att sköta översättningar, uppdatera hemsidor och sociala medier. Den andra dagen har jag möten och planerar nya artiklar med journalister. Den tredje dagen är jag på mässa och kollar modevisningar av bröllopsklänningar. Varierande, utmanande och ett jobb som gör att man ständigt behöver vara på tå för att hinna med.

 
 
signatur
 
 

11 kommentarer till “En dag på jobbet.

  1. Imponerande, var rädd om Dig bara för det verkar vara ett väldigt pressat schema! Många bollar i luften och alltid ligga många steg före, problemlösning , krishantering , men samtidigt verkar Du ändå hinna ta hand om Dig själv och njuta av livet!

    1. Ja, vissa gånger får jag allt sätta ner foten och snällt förklara att dygnet bara har 24 timmar 😉 Skämt och sidor så är det många arbetsuppgifter, men så länge jag har tid för återhämtning och avkoppling mellan varven så går det helt OK. Hittills har jag lyckats bra med den balansgången 🙂

  2. Shit kvinna vad många uppgifter du roddar. Förstår inte hur du orkar och samtidigt driva en galet inspirerande blogg. Hatten av helt klart 🙂 Måste bara fråga, tjänsten som webbredaktör, ligger den ute någonstans?

  3. Vilket kul jobb du verkar ha! Tack för du delade med dig om vad man gör, jag var ju en av de som frågade. Alltid kul att höra hur andra branscher fungerar. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rekommenderade inlägg