An apple a day…

 
day-022
 

Alltså, de svenska äpplena – hur goda är de inte? Äppelsorten Ingrid Mari står högt upp på min lista över favoritäpplen och jag äter dem gärna lite för tidigt på säsongen då de inte riktigt mognat ännu (ogillar när äpplen blir mjuka och mjöliga i konsistensen).

På tal om det där med frukt, förresten. Jag tycker det är så himla intressant hur man påverkas som individ av det man läst och fördjupat sig i. Jag tänker främst på kosten. Beroende på vilken “skola” man gått och vilka ämnen man fördjupat sig inom så påverkar det ens syn på kost och vad som är viktigt att få i sig. Låter det luddigt? Låt mig ta ett exempel för att förklara tydligare.

 

Under utbildningen som Hälsocoach gick jag flera specifika kurser inom kost och näringslära. Vi fokuserade på de stora byggstenarna så som fett, protein och kolhydrater. Men vi fokuserade minst lika mycket på de mindre; vitaminerna och mineralerna. Och detta tyckte jag var så himla fascinerande. Visst behöver vi de stora byggstenarna för att fungera och leva och hur fördelningen på dessa ser ut varierar lite beroende på individ och vad just våra kroppar mår bäst av att få i sig i fördelning och mängd. Det är också dessa byggstenar som media och olika kosthållningar ofta fokuserar på. Ska vi äta mycket fett och protein men inga kolhydrater (LCHF)? eller ska vi utesluta kött helt och hållet och fokusera på vegetabilierna (RAW-food)? Ja, det finns tusentals råd och rön kring kost och oavsett vad som passar just din kropp bäst så anser jag att gruppen “vitaminer och mineraler” hamnar lite i skuggan av dessa stora byggstenar.

I den utbildning jag läste så fördjupade vi oss väldigt mycket i de mindre byggstenarna och läste om Vitamin A, kalcium, antioxidanter, Omega 3, Omega 6, C-vitamin, folsyra och mycket mycket mer. Och naturligtvis finns det mängder av vitaminer och mineraler i de flesta livsmedel vi får i oss – men något som jag fastnade för var kategorin “frukt och grönt”. I frukt, bär och grönsaker kryllar det av nyttigheter. Sådant som håller oss pigga, starka och friska. I (framförallt färgglada) livsmedel från naturen finns det så otroligt mycket som kroppen behöver och att läsa listor över olika frukt- och grönsakers näringsinnehåll är fantastiskt trevligt tycker jag. Jag kan än idag sitta med kostboken och läsa på bland de olika tabellerna. Visste du till exempel att kiwi innehåller nästan dubbelt så mycket c-vitamin som apelsin? Och att svarta vinbär innehåller 4ggr så mycket? Sådant tycker jag är intressant. Kanske ska du frossa i kiwi och svarta vinbär nästa gång du är förkyld istället för citrusfrukter?

 

Hur som helst. Att eftersträva (enligt livsmedelsverkets rekommendationer) att äta 5 portioner frukt/grönt varje dag är en absolut sanning för mig. För jag vet hur gott det gör för både kropp och knopp. Och om vi återgår till det första jag skrev i detta inlägg så är det fascinerande att se hur det påverkar våra kostval.

Fredrik tillexempel läste väldigt mycket kring protein och dess påverkan på kroppen/musklerna när han började styrketräna i tidiga tonåren. Och än idag sitter det kvar i honom; mängden protein han bör få i sig i varje måltid under en dag.

För min del däremot, som fördjupat mig kring frukt och grönt, håller större vikt vid mängden frukt och grönsaker jag får i mig på en dag. 5 port/dag är en viktig grund för mig och det är nästan alltid grönsakerna jag utgår från när jag planerar en måltid.

 

Ja, långt inlägg som började med ett äpple. Men kost (och träning) är verkligen något jag brinner för. Och vill ni läsa ett längre inlägg kring kost hittar ni det HÄR. Och om träning HÄR.

 

signatur

 

Rekommenderade inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *