Hur tränar jag?

Fick en fråga för ett tag sedan om jag inte kunde skriva litegrann hur jag tränar och absolut kan jag göra det! Jag är en person som älskar att träna – jag skulle kanske inte klassa det som en ”hobby” utan mer något essentiellt som jag mår otroligt bra av att göra (så som att äta och sova typ). Utan träning skulle inte mitt liv fungera och jag tränar för att jag vill ha en stark och frisk kropp som gör att jag klarar av att göra allt jag vill. Dessutom gör träningen mig pigg och gör så att jag har mer energi än jag skulle haft om jag inte tränade. Att förklara lite ”kort” hur jag tränar är enklare sagt än gjort utan jag skulle kunna prata i evigheter om ämnet just för att det är så individuellt och det finns otroligt många råd och rön om just träning och hälsa. Så det jag säger är ingen sanning, det är helt enkelt bara hur jag ser på träning och utför den. Sedan skulle jag väl inte vilja säga att just det jag gör är något jag ”hittat på” då jag faktiskt har en 2-årig utbildning i ryggen som just Hälsocoach, men jag vill poängtera att det JAG gör är det som fungerar för MIG och inte nödvändigtvis någon annan.

Och som sagt vad, för mig är träningen något jag inte kan vara utan. Och jag tränar inte för att delta i nästa Fitness-tävling eller för att bli världsmästare i tyngdlyftning eller för att jag känner att jag ”måste träna”. Nej, jag tränar för att jag vill. För att jag mår bra såväl fysiskt som psykiskt av det. För att min kropp inte är gjord för stillasittande eller liggande, utan för rörelse. Jag vill bygga en stark kropp, en kropp som håller mig frisk och sund, pigg och glad och det är där träningen kommer in och fyller mig med endorfiner och livsglädje till den bredd att jag ibland inte finner ord. Även om det ibland (exempelvis under semestern) kan vara skönt att strunta i träningen och alla rutiner är det trots allt när jag tränar regelbundet som jag mår som bäst och i nuläget ser jag till att röra på mig 5-6 gånger i veckan. Just nu blir det ca 2-3 besök i veckan på gymmet och resterande dagar tar jag en promenad på minst 45-60 minuter. Och när jag tränar eller promenerar gör jag det nästan alltid utan telefonen. Förr promenerade jag ofta och lyssnade på en podd eller passade på att ringa några samtal, men nu har jag insett att jag mår bäst av att promenera utan något sällskap och tar promenaderna som en stunds avkoppling. Ibland går jag med en vän och då pratar vi naturligtvis nonstop, men när jag går ensam? Ja då vill jag inte ha något i öronen utan använder tiden åt att ”rensa hjärnan” och fundera på nya projekt tills hjärnan tillslut är helt tom på tankar – bästa meditationen!

Och på gymmet har jag aldrig telefonen med mig (utan enstaka gånger då jag tar någon selfie på gymmet, hahaha). Kan bli galen på människor på gymmet som mellan varje set med vikterna tar upp mobilen. Nej fy! Träningen är min digitala frizon och här vill och ska jag enbart fokusera på träningen. Hur som helst. Om jag skulle beskriva mina träningspass just nu så skulle de se ut som följande.

Pass 1 – överkropp
Under dessa pass kör jag blandade övningar för överkopp. Varvar mellan att köra rena set till superset och dropset. Ofta gillar jag att köra superset och varvar då en tyngre övning med en lättare. Exempelvis bänkpress med skivstång varvat med armhävningar på knä. Såhär kan exempelvis ett pass se ut:
– Uppvärmning 5 minuter på roddmaskin
– Stretch och töjning ca 5 minuter
– Bicepscurls (3×8 reps)
– Dips på bänk (3×12 reps)
– Bänkpress + armhävningar (3×8 reps)
– Axellyft åt sidan (3×8 reps)
– Rygglyft på pilatesboll
– Rodd med hantlar (3×8 reps på vardera sida)
– 100 situps (här blandar jag olika varianter av situps)

Pass 2 – överkropp
Blandade övningar för underkropp, samma sak här med att jag varvar set. Just nu testar jag (p.g.a min problemrygg) att inte köra för mycket övningar med tung skivstång så jag har anpassat träningen lite efter det. Såhär kan exempelvis ett pass se ut:
– Uppvärmning 5 minuter på löpband
– Stretch och töjning ca 5 minuter
– Sving med kettlebell (3×20 reps)
– Knäböj i maskin (5×8 reps där jag kör pyramidtänk på vikterna, exempelvis 150kg, 175kg, 200kg, 175kg, 150kg)
– Utfall med vikt i händer (3×8 reps på varje ben) + 10st grodhopp/upphopp mellan varje set
– Benspark bakåt (stående på alla 4) med gummiband som motstånd alt. i cablecrossen
– Benlyft åt sidan (stående på alla 4) med gummiband som motstånd alt. i cablecrossen
– Benspark i maskin
– 100st knäböj utan vikt alt. 30st boxjumps


Träningspassen ovan är exempel på hur ett träningspass ser ut och jag har liksom inget schema jag går efter utan byter ut övningarna lite mellan varje gång. Jag, som många andra, fastnar lätt i favoritövningar och det är viktigt att både varva övningar, ordningsföljd på övningarna samt vikter mellan passen för att utvecklas. Vissa pass kör jag exempelvis bara med kroppsvikt, andra enbart med kettlebells och andra kör jag lite tyngre på. Men oftast innehåller passen en mix av vikter och redskap. Om jag får till ett tredje pass i gymmet på veckan så kör jag oftast rehabträning, eller en mix av pass 1 och 2 alternativt så kör jag enbart kondition och står kanske 30 minuter på löpbandet där jag varvar olika typer av intervaller. Just de där passen har jag svårast att få till då jag tycker ”ren konditionsträning” är fruktansvärt tråkigt, haha. Får ju oftast upp pulsen när jag kör upphopp och annat i mina ordinarie pass så tänker att jag tränar hjärtat emellanåt ändå.

Som sagt. Detta blev ett litet mixat inlägg kring hur jag tränar i dagsläget, vill ni veta något specifikt eller tycker det är roligt att läsa dessa typer av inlägg så kommentera gärna, kul o veta vad ni vill läsa mer om ♥

 

 

Rekommenderade inlägg

4 thoughts on “Hur tränar jag?

  1. Håller med dig om träning, skulle inte överleva utan! Däremot är mobilen ett måste på gymmet för mig. Givetvis inte för sociala medier utan för att kontrollera viktprogressionen, föra noteringar om hur det kändes etc. Allt för att alltid lyfta tyngre än förra gången, annars försvinner ju ”effekten”. Men håller med dig, vi är alla olika och det finns inget gemensamt recept för alla!

    1. Ja, mobilen är ju väldigt bra att föra anteckningar på, så jag förstår absolut om man har med telefonen i sådant syfte 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *