Om mitt jobb – hur det fungerar att göra tidningen Bröllopsmagasinet.

 

”Kan du inte berätta lite mer om ditt jobb och hur det funkar att göra tidning? Typ hur länge innan gör ni materialet och gör ni allt själv? Hade varit kul att veta.”

 

Fick den här frågan i kommentarsfältet nyligen och jag vet att ni är flera som är nyfikna på mitt jobb som Chefredaktör för BRÖLLOPSMAGASINET och tänkte därför göra en liten djupdykning och försöka förklara så gott jag kan. Vill ju först och främst förklara att ALLA tidningsredaktioner fungerar olika och jämför man exempelvis Bonnier eller Ystad Allehanda så är det ju milslånga skillnader, men ja – det tror jag ni förstår.

 

 

Bröllopsmagasinet tillhör ju ett eget förlag så vi har vårt eget huvudkontor i Uddevalla som består både av en administration, en ledning, en redaktion och en säljavdelning. Vi är ett litet, sammansvetsat gäng som alla har flera olika arbetsuppgifter och även om vi är ett väldigt stort bolag så är vi inte så många anställda. Och alla som jobbat på ett bolag med ett mindre antal anställda vet att det ingår alla sortens arbetsuppgifter. Hur som helst – om vi fokuserar på mitt jobb så är det oerhört varierat och även jag gör väldigt olika arbetsuppgifter från dag till dag.

Ena dagen kan jag exempelvis sitta hela dagen i interna möten och utveckla våra produkter och hur hur vi jobbar. En annan dag kan jag göra statistik och budget för våra säljare. En annan dag kan jag vara ute på fotografering när vi gör våra PHOTOSHOOTS till magasinet (bilderna i detta inlägg är exempelvis från en sådan jag gjorde förra veckan). En annan dag kan jag stå svettig och packa ner alla klänningar från fotograferingen i kartonger och boka transporter till hela världen via DHL. En annan dag kan jag planera alla artiklar i magasinet och göra beställningar på några via frilansjournalister eller skriva dem själv. Som ni hör är det en hel del jobb och ingen dag är den andra lik. Det är just det jag älskar.

 

 

Mitt jobb består i alla fall till 98% av kontorsjobb där jag sitter framför datorn. Många tror att jag ”är ute och gästar bröllop” i stort sett hela tiden. Men besöker bröllop? Det gör vi faktiskt aldrig. De enda gångerna jag lämnar kontoret är när jag gör dessa typer av fotograferingar som ni ser på bilderna (detta händer ca 5 gånger/år) eller när vi reser Europa runt och besöker inköpsmässor för bröllopsklänningar (dessa har de inte blivit så många av nu i år pg..a corona). Men annars? Då är jag en kontorsråtta. Många gånger hade jag säkert behövt en assistent då jag jobbar i stort sett 200% och har enormt mycket ansvar. Men jag antar i att tjusningen ligger i att göra mycket på egen hand och ju mer ansvar och kontroll man tar – desto mer insatt blir man och ser helheten (något jag älskar och som behövs för att bli bra på sitt jobb). Och visst ligger det mycket arbete i det jag gör. Utöver att planera och producera allt innehåll i magasinet (ca 430 sidor och dessutom i 4(!) länder (vår tidning säljs ju även i Norge, Danmark och Finland)). Så ansvarar jag också till viss del för mässor vi arrangerar själva, jag fungerar som stöd i säljavdelningen, jag har övergripande ansvaret för hela redaktionen/produktion och dess anställda, jag är chefredaktör för vår B2B tidning NORDIC BRIDAL som produceras 1 gång per år och mycket mer. Att rulla tummarna på kontorstid fungerar helt enkelt inte utan här är det fullt ös varje dag och samtidigt har vi riktigt roligt!

 

 

Vad gäller själva processen med magasinet så går det till som följande. Vi har ju 2 utgåvor per år och att skapa innehållet till 1 magasin tar ca 4-5 månader. Så redan i mars/april sätter jag mig ner och gör en planering för vilka artiklar och vilka photoshoots vi ska göra för höstens magasin (som trycks i september/oktober). När jag planerat innehållet för 430 sidor (gånger 4 länder) så sätter jag mig ner och börjar producera innehållet. Som beskrivet ovan kan jag inte avsätta 5 veckor i sträck för detta utan hela tiden kommer det ”saker emellan” som måste prioriteras och som gör att det drar ut på tiden att färdigställa allt. Men kanske 50% av arbetstiden på våren så skriver jag själv texten till artiklarna eller beställer från frilansjournalister. Jag älskar att skriva själv så av den anledningen brukar jag själv kanske skriva runt 40st artiklar till varje utgåva. Något som tar lång tid – men som jag älskar.

När själva texterna är klara är det dags att hitta passande bilder till artiklarna och även sätta samman layouten. Även detta gör jag (haha ni hör ju – en hel del jobb (puh!)). Artiklarna monteras i programmet Indesign och detta tar några veckor att göra (totalt är det ju ca 320st artiklar som ska monteras i alla 4 länder). Mellan allt detta så planerar jag även för våra egna photoshoots.

Ofta är det ett helt planeringsteam bakom fotograferingar som görs, men här gör även jag allt jobb själv. Från att bestämma location till att samla ihop ett team av frisör, MuA, fotograf, stylist, modeller och även kontakta designers och leverantörer från hela världen för att be dem skicka klänningar och accessoarer. Ett riktigt hästjobb, men att genomföra dessa fotograferingar är årets höjdpunkt så även om jag kanske skulle vilja ha lite hjälp med själva planeringen så är genomförandet något jag själv vill ansvara 100% för. Att se något gå från en idé i mitt huvud till ett färdigt resultat är magiskt!

 

 

Haha när jag skriver ner allt nu låter ju det som att JAG driver tidningen själv och även om jag kanske till viss del gör det(?) så är ALLA anställda helt ovärderliga och varenda en behövs (inte minst våra annonssäljare som gör ett fantastiskt jobb med att ge hundratals verksamheter i branschen synlighet mot brudpar vilket gör att de får fler kunder). Vi är ett maskineri där varje kugghjul behövs och så mycket som jag lärt mig och utvecklats på dessa år trodde jag knappt var möjligt. Just mottot ”ingenting är omöjligt” lever och andas vi här på redaktionen och att tänka högt i tak och jobba med snabba puckar är vi experter på. Ett arbetssätt som passar min rastlösa och otåliga personlighet som handen i handsken (men ett jobb som absolut inte passar alla – utbrändheten i mediabranschen överlag är tyvärr ganska hög…).

 

Rekommenderade inlägg

8 kommentarer till “Om mitt jobb – hur det fungerar att göra tidningen Bröllopsmagasinet.

  1. Ser helt underbart ut! Och den tidningen ska jag lägga vantarna på, ska ev gifta mig nästa år. Fantastiskt roligt inlägg!

    1. Ååh så roligt med ett eventuellt bröllop nästa år ♥ hoppas du får mycket användning av magasinet när det väl kommer ut i butik 🙂

Lämna ett svar till Linnea Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *