Prag – Dag 3 (finlunch, solsken och en grym vinbar).

Då var det dags för den tredje dagen i Prag och en dag som blev en av de bästa dagarna i mitt liv. Ska vi ta en titt? Häng med!

Vår lägenhet var fantastisk mysig med ett charmigt kök och allt, men bland det bästa både jag och min syster vet när vi är på resa är att äta ute så även denna morgon bestämde vi oss för att inhandla dagens första mål på ett café och vi började med en kaffe på det lilla kaffe-haket som låg precis vägg i vägg med vår lägenhet. Otroligt god cappuccino drack vi och jag måste säga att de är grymt duktiga på kaffe just på caféerna i Prag!

Efter en kaffe på stående fot tog vi oss in mot de centrala delarna av Prag. Strosade längs den vackra gatan Dlouhá (alltså – arkitekturen i Prag är MAGISK) och hamnade sedan på Bakeshop på samma gata för ytterligare en kaffe och en croissant. Satt vid fönstret och bevittnade andra Prag-bor som smet in på en kaffe eller köpte med sig godsaker och bara njöt av livet (och solen som strålade).

Sedan promenerade vi vidare och gick mot Gamla Stan för att spana in de vackra byggnaderna i dagsljus. Alltså, jag är svag för äldre byggnader och när den ena gatan och byggnaden är vackrare än den andra får jag nypa mig i armen. Jösses så fin stad!

Sist jag var i Prag tog jag och Emilie en drink på takbaren Theresa (som ligger högs upp på hotellet Golden Well) och där har man fin utsikt över Gamla Stan, så vi bestämde oss för en tur upp dit även denna gång. Och för att komma upp till baren behöver du antingen köpa något att äta eller dricka (annars tar de en avgift på 100 czk, haha de är väl trötta på turister som ”bara” ska kika på utsikten). Så vi tänkte ”äsch, vi är ju på semester” och slog till på en drink kl. 11.00 på förmiddagen, haha.

Sedan strosade vi vidare och besökte några antikvariat och spanade in körsbärsblom som slagit ut. Så vackert! Sedan var det dags för lunch.

Vi hade i förväg bokat bord på anrika Café Savoy (länk). Ett helt fantastiskt café som får dig att känna dig som om du sitter på ett lyxigt café i Paris (fast med betydligt behagligare priser). Här är servicen hög och allt som serveras likaså. Vi tog in tryffelpommes, lax i beurre blanc, rostade grönsaker och så drack vi mousserande vin. Alltså, halloj vilken lyx!

Titta bara; är det inte ett otroligt ställe?!

Passade på att köpa med oss det traditionella bakverket koláček för att mumsa på senare. Det är liksom en bulle med vaniljkräm, bär och sedan smuldeg på toppen. Mums!

Outfit: klänning, höga stövlar och kappa. Kände mig snygg ♥

På kvällen sedan hade vi bokat bord på den MAGISKA vinbaren Bokovka (länk). Även detta är ett ställe jag besökte vid mitt senaste Prag-besök men som är ett sådant ställe man bara måste tillbaka till. Miljön och vinerna får mitt hjärta att slå dubbelvolt. Alltså – ni ser nog själva.

Hehe, var 2 grader ute när vi var här så frös absolut arslet av mig för dessa bilder, men SÅ värt det dock. Men tänk att vara här en varm sommardag, dricka champagne och äta ost i dessa miljöer. Nyp mig!

Drack typ det godaste rödvinet jag druckit (tjeckisk Pinot Noir, årgång 2020) och så delade vi på ostbricka. Hela stället har en så sjukt härlig vibe. Väggarna är täckta av vinflaskor och du köper antingen vin på glas eller hel flaska och så har de diverse plock man kan beställa. Så mysigt! När vi var där pågick också typ ett födelsedagsfirande och jag kan inte tänka mig ett bättre ställe för firande än detta. Att mingla runt, äta typ smörrebröd och få oändligt med påfyllning av vin i glasen. Dröm!

Sedan hade vi egentligen bokat bord på en restaurang, men vi hade gått förbi den tidigare och tyckte den andades för mycket ”turist” (hehe är allergiska mot sådana ställen) så vi smet istället tillbaka till Kasarna Karlín där vi varit dagen innan. Där åt vi korv, hummus, drack billig dryck och njöt av livet (och det faktum att det sedan var krypavstånd hem till vår lägenhet).

1 kommentar till “Prag – Dag 3 (finlunch, solsken och en grym vinbar).